73-årige Freddy Koed (t.v.) og 67-årige H.P. Christensen er glade for at være med til at støtte elever på Holme Skole.
73-årige Freddy Koed (t.v.) og 67-årige H.P. Christensen er glade for at være med til at støtte elever på Holme Skole.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Gamle gutter er skolens bedste venner

Freddy Koed og H.P Christensen er med i skoleven-ordningen på Holme Skole, hvor de er skattede hjælpere

Af Kim Skovrup Andersen




Det grå guld rykker en gang om ugen ind på Holme Skole for at hjælpe til.

67-årige H.P. Christensen og 73-årige Freddy Koed er stadig arbejdsramte, som de kalder det med hvert deres eget firma, men alligevel er der masser af timer i kalenderen til andre gøremål. Et af dem er at være skoleven. Her dedikerer de hver en dag om ugen til at hjælpe i en klasse i fagene matematik og dansk. Det er gennem Ældre Sagen, at skolevenordningen er kommet i stand.

“Vi underviser ikke, men går rundt og hjælper, hvis der er nogle elever, der har problemer,” fortæller Freddy Koed, som har en uddannelse som ingeniør i livets rygsæk. Han har været skoleven i godt et år nu.


En-til-en-undervisning

Økonomen H.P. Christensen har været skoleven på Holme Skole de seneste tre år.

“For mit vedkommende er jeg væk med nogle enkelte elever fra resten af klassen det meste af tiden. Og her kan jeg hjælpe dem, der måske har det ekstra svært med dansk eller matematik. Når jeg har tre-fire elever væk fra klassen, er der mulighed for at give dem meget mere tid, end hvis de sad i klassen. Og samtidig har læreren har meget bedre tid til de øvrige elever,” siger han og tilføjer:

“Jeg har i en periode været med til at hjælpe en dreng, der startede med at have 27 fejl i diktat. Det lykkes at motivere ham, så han kom ned på 4 fejl og sidste gang nul. Når jeg ser sådan en knejt få en fejlfri diktat tilbage og oplever, hvor glad han bliver, så har jeg det sgu meget godt.”

Det frivillige arbejde er ikke en ulønnet erstatning for personalet, og skolevenner biver placeret i de klasser, hvor lærerne vurderer, der er det største behov.


En ekstra voksen

“Jeg er ikke underviser som sådan, men ser mig mere som en ekstra voksen, der kan hjælpe,” siger H.P Christensen.

Freddy Koed så gerne flere voksenvenner på Holme Skole, men også generelt.

“Det fungerer godt, synes jeg. Og eleverne er faktisk ikke så frække, som jeg havde troet. De er faktisk behagelige at have med at gøre. Så jeg kan bestemt anbefale det at være skoleven til andre. Men man skal være socialt anlagt for at kunne begå sig, og det har jeg altid været. Og så har vi jo en attraktiv hårfarve, hvor der er en naturlig respekt, når man siger noget. Jeg har jo en livserfaring, som jeg benytter mig af og ser tingene på en anden måde, fordi jeg har oplevet mere, end de har. Jeg kan jo fortælle, at de faktisk får brug for det dér matematik,” siger Freddy Koed med et efterfølgende smil.

“Det er dejligt at kunne hjælpe. Når jeg kan se, at børn får noget tydeligt ud af de her forløb, så får jeg også noget ud af det Mit argument for at vælge det her frivillige arbejde, er, at jeg synes, det giver en effekt. Så er der en værdi i det for mig. Jeg vil gerne bidrage med noget, når behovet er der,” siger H.P. Christensen,

Freddy Koed er enig.

“Jeg synes, det er godt og vigtigt at hjælpe dem, når de ikke er så gamle. Og tage ting tidligt i forløbet. Jeg vil gerne give noget tilbage til samfundet på denne her måde. Jeg bliver ved så længe det er sjovt. Og det er det stadig,” fastslår Freddy Koed.


“De gamle gutter gør gavn”

På Holme Skole har skoleven-ordningen kørt siden 2015 på Holme Skole, og her er der stor tilfredshed at spore.

Per Diinhoff Pedersen er pædagogisk leder på skolen, hvor der i øjeblikket er tilknyttet tre seniorer, som arbejder frivilligt med skolebørn.

“Vi er rigtig glade for dem. Og det har bestemt en god effekt på vores børn. De gamle gutter som Freddy og H.P. gør virkelig gavn. Det er jo helt indlysende, at vi får ekstra hænder, når de kommer en gang om ugen. Seniorerne griber tingene anderledes an og er især gode til at arbejde som individuelle støttepersoner en-til-en,” siger han og fortsætter:

“De ældre udstråler en anden form for autoritet. Her er der tid til fordybelse, og der er en anden form for tålmodighed over tilgangen til eleverne, fordi de netop har den tid, som det er umuligt for vores lærere at have til hver enkelte elev,” siger Per Diinhoff Pedersen.

Matcher behov

Han oplyser, at skolen forsøger at tage udgangspunkt i de ældres kompetencer og matche dem med elevernes behov.

“Og det er min fornemmelse, at det også giver de ældre noget tilbage den anden vej at kunne hjælpe.”


Publiceret: 01. December 2017 10:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

JP Aarhus
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt